Arvoisa AHL jäsenyhdistyksen jäsen ja lukija.

Sisäasianministeriö järjesti 2.11. keskustelutilaisuuden liittyen aselain valmisteluun.

Tilaisuudessa oli kutsuttuna asekeräilijät ja asekaupan alan henkilöt. Seuraavana päivän oli kuulemistilaisuudet myös reserviläisille ja metsästäjille. Tilaisuus alkoi lainvalmistelusta vastaavan virkamiehen Johanna Puiron esityksellä lainvalmistelun tilasta ja sisällöstä. Lain on tarkoitus tulla voimaan viimeistään 14.9.2018. Tämän vuoden joulukuun alusta lähtien tapahtuu joitakin muutoksia aselupien käsittelyn helpottamisessa. Liittyy erillisenä kulkeneeseen aselupien myöntämisen sujuvoittamis-lakimuutokseen.

Yleistä aselainsäädännön sisällöstä: on tulossa vielä toinen kuulemistilaisuus, direktiiviä sovelletaan nyt myös asekeräilijöihin, asekauppaa ja välittäjiä koskevat säännökset yhdenmukaistetaan.

Aseiden luokittelusta: D-luokka poistuu, A-luokkaa muutetaan (isokapasiteettiset puoliautomaatit)

Nyt on huomattavaa nämä keräilijöitä koskevat asiat: direktiivi koskee asekeräilijöitä, ennen asekeräilijöiden asiat hoidettiin kansallisella tasolla, direktiivin 1 artikla tunnustaa asekeräilijöiden olemassaolon, tiedostonpito-oikeus lakkaa, joka on todella huono asia meille (kotimainen keksintö, tälle pitää tehdä vielä jotain), aseen osat on ilmoitettava poliisin järjestelmään, aseluvat on haettava (tiedosto-aseet) vuoden kuluessa maksutta siirtymäajan puitteissa, keräilijänkin on jatkossa esitettävä aseet poliisille, poikkeus isot erva-aseet, ja isot asemäärät. Hyvää on se, että tulossa on vielä erillinen palaveri asekeräilijöiden kanssa

Kielletyt aseet: A-luokka kielletty pääsääntöisesti, poikkeuksia ovat asekeräilijät, aseliikkeet, museot, ase-elinkeino.

Säilytys, 5 artikla: patruunat ja aseet eivät saa olla suoraan yhdessä saatavilla, A-luokan aseilla tiukemmat säilytysmääräykset.

Lupaedellytyksien tarkastelu ja lupien peruuttaminen: viranomaisilla on seurantajärjestelmä, luvat tarkasteltava vähintään viiden vuoden välein, harrastuneisuutta ei tarvitse osoittaa asekohtaisesti, tämä on selkeä järkeistys. Todettiin kuitenkin eri poliisilaitosten tekevän omia tulkintojaan. Ja näinhän ei saisi oikeasti olla.

Latauslaite (loading device, eli meillä tutumpi lipas, lakitekninen määritelmäkummajainen): isoja lippaita ei kielletä (ns. grandfathering periaate, saa pitää jo olemassa olevat), tuleeko jonkinlainen poikkeuslupa? Selkeä uhka, eli lupien peruutus, jos B-luokan aseessa liian suuri lipas. (10 ptr kivääri/20 ptr pistooli)

Tämän todettiin olevan erittäin vaikea asia toteuttaa. Pitkästä keskustelusta huolimatta ei noussut vedenpitävää ratkaisua. Todettiin puolustusvoimien myyneen runsaasti erilaisia isokapasiteettisia lippaita, ongelmana myös tiedon perille meno mahdollisesta luvanvaraisuudesta. Keskusteltiin luvanvaraisuudesta/ilmoitusvelvollisuudesta. Kauppiaalla ongelmana on todeta asiakkaan oikeus ostaa isokapasiteettisia lippaita. Yksi vaihtoehto on käsitellä näitä lippaita kuten äänenvaimentimia. Jos ase on, saa olla myös ko. esine eli lipas ja äänenvaimennin. Esille nousi myös erillinen lipaslupa, joka kattaisi kaikki ostajan aseet.

Keskusteltiin myös paljon puhutusta ns. reserviläispoikkeuksesta, vaikka kuului seuraavan päivän ohjelmaan. Puolustusvoimien mielipidettä kaivattiin reserviläisen määrittelyssä. Ongelma on se, että Puolustusvoimat on kiinnostunut ensisijassa pääasiassa alle 30 vuotiaista reserviläisistä. SRA-ammunnan ja iäkkään reserviläisen sotilastaitojen ylläpidon välinen suhde on myös ongelma. Todettiin nykyisenkin aselain korostavan liikaa kilpaurheilua.

Muu-ase problematiikkaa. Todettiin eurooppalaisten aseiden minimittojen olevan lyhyempiä kuin Suomessa, EU 600/300, Suomi 840/400. Toivottiin saatavan tämä muutos asepituuksista uuteen lakiin. Johanna Puiro totesi direktiivin olevan erittäin ankara minimiä pienemmille aseille. Vaarana totaalikielto, joka jo lähtökohtaisesti kuulostaa ikävältä, terminä ja tarkoituksena.

Yhteenvetona:

Keräilijöiden kannalta ei pitäisi olla tulossa vakavia rajoituksia ja kieltoja, ellei säilytyksestä tehdä Ruotsin mallista raskasta vaatimusta erva- tai muille aseille. Tiedostoaseiden uudelleen luvituksen maksuvapaus on jo uudessa asetuksessa ja luvituksen pitäisi tapahtua helpohkosti. Itse tiedostoaseiden keräily-mahdollisuuden loppuminen on kuitenkin huono asia. Ja asekeräilijöiden kohtelun muuttuminen kansalliselta tasolta EU-ohjattavaksi.