Hyvää alkanutta vuotta 2020 arvoisa AHL-väki,

Hyvää Runeberginpäivää 5.2.!

Kiitän jälleen, että laitoitte jatkamaan tässä pj-toimessa AHL:ssä, tällä mennään tämä kausi.

Kohta aloitamme harrastuskauden jälleen hallituksen järjestäytymiskokouksella, ja kuun puolivälissä on Tamarms-tapahtuma Tampereella, sekä huhtikuussa Arma Aboa näyttelytapahtuma Turussa. Ja kaikki muu harrastustoiminta myös, mikä on tärkeää ja erittäin hyvää olla olemassa harrastuksemme kannalta.

Viime vuonna lausuttiin jo melkein kyllästymiseen asti eri asioista, erityisesti ampuma-aselaista, ja myös laajemmin kuin AHL/aseharrastuksen kannalta. Satakunnssa on ampumaratahanke työn alla, ja siihen lausuttiin myös. Joulukuussa olimme myös ns. Lyijyseminaarissa Metsästäjien talolla Riihimäellä, jossa käsiteltiin vakavasti tätä EU:n ajamaa lyijy-kieltoasiaa. Senhän on tarkoitus edetä kahdessa vaiheessa, juuri nyt on ollut käsittelyssä ns. lyijyhaulikielto-asia, ja toinen vaihe tullee olemaan vuoden lopussa ns. totaalikielto, jolloin kieltolistalle menisivät myös kaikki lyijyluodit ja ongen painot. Kyllä, myös ongenpainot.

Kuinka ollaakaan, juuri tänään Runebergin päivänä, on tullut tieto, että tämä ensimmäisen vaiheen äänestys lyijyhaulikiellosta ei mennyt läpi, vaan se palautettiin uudelleen käsittelyyn ja valmisteluun! Näin tapahtui jo kerran ennenkin kuunvaihteessa. Kyseessä on ns. RAMSAR-määritelmä kosteikkoalueista. Esityksen mukaan mm. Suomesta olisi valtaosa (luokkaa 80%) kosteikkoa, ja nin ollen lyijyhaulit menisivät kieltoon tällä isolla alueella maassamme, se koskisi myös montaa haulikkorataa, jotka menisivät lyijyhaulikieltoon. Useat EU-maat olivat tätä lyijyhaulikielto-asiaa vastaan. Eli vaikuttaminen on kannattanut ja kannattaa!

AHL lausui joulukuussa 2019 Metsästäjäliiton laajaa ja kattavaa esitystä tukien ja mukaillen oman esityksensä EU:n kemikaalivirastoon ECHA:an, joka siis on Helsingissä. Olemme samalla kannalla, että RAMSAR-määritelmän mukainen kategorinen lyjyhaulikielto on täysin  tarpeeton. Moni asehistorian harrastaja ampuu perinneaseilla, joissa käytetään lyijyluoteja/hauleja, eli se hieno lajimme, perinneaseammunta, meinisi todella vaikeaksi harrastaa, jopa mahdottomaksi.

Nyt arvon AHL-harrastajat, edelleen on aika vaikuttaa päätöksentekijoihin, ottakaa yhteyttä kansanedustajiinne, MEPpeihin yms. Tämä lyijykielto-asia pitää saada torpatuksi lopullisesti. Muuten kaikki ampumaharrastaminen mennee todella vaikeaksi.

Toivotan hyvää talvea ja kohta puolin koittavaa kevättä!

T: HH Paattimäki, AHL pj.