Tervehdys AHL jäsenyhdistyksen jäsen,

Perjantaina 13.3. soivat kirkonkellot useassa paikassa Suomenneimellä Talvisodan loppumisen 80-vuotismuistopäivänä. Suuria hetkiä koettiin silloin 80 v. sitten. Vahinko vaan, että monessa paikassa Suomessa jouduttiin varsinaiset muistojuhlatilaisuudet peruuttamaan Convid-epidemian uhan vuoksi.

Nyt on edessä sitten sellainen kevät, että kaikki järjestävät tahot joutuvat miettimään, pitävätkö suunnitellut tilaisuutensa ja näyttelynsä vai eivät. Tämä koskee siis myös meitä Asehistorian Liiton jäsenyhdistyksiä ja tilaisuuksiamme. Juuri tänään luin netistä, että valtiovalta olisi nyt tänään La 14.3. aloittanut poikeustilan toimeenpanon suunnittelun. Eli tämän hetken ohjeistusta kovempia kieltoja ja ohjeita on ilmeisesti luvassa. Se on syytä ottaa huomioon tilaisuuksia yms. suunniteltaessa nyt ja heti.

Tämä aika on todella suden aikaa, että tuo Convid-epidemian leviäminen saadaan kuriin. Eristäminen ja karanteeni ovat avainsanoja ja toimia. Ollaan tällä hetkellä eksponentiaalisen taudin leviämisen mallin ns. vaaka-osalla, eli so far so good. Mutta nyt on toimien, mitä ne sitten kaikkiaan ovatkin, purtava todella, tai olemme Italian kaltaisessa vaikeassa tilanteessa 2 kk sisällä. Nyt on tehtävä ne riittävät oikeat toimet, heti.

Joku tässä totesi tälllä viikolla, että ei hätää, virus on tuttu. No näin vähän kevennetään tunnelmaa sananmuunnoksella. Mutta ollaan siis aivan vakavassa tilanteessa ja hetkessä kiinni, vaikka tuo lause hymyilyttääkin.

Nyt, kun on edessä mahdollisia ja todennäköisiä pitempiä kotonaolemisen hetkiä, niin on aikaa lukea vaikka asehistoriaa, sekä puhdistaa kaikki aseet ja harrastusvälineet hyvin tulevaa kesän kautta ajatellen. Eli harrastamista voi tehdä monella tasolla, ja pitääkin tehdä.

Kuten valtiovaltakin on useasti tiedottanut, niin seurataan tilannetta....  Me kansalaiset voimme todellakin vain seurata tilannetta, ja koittaa omilla pienillä, mutta niin tärkeillä omilla, oikeilla toimillamme ja ratkaisuillamme edistää tilanteen hyvää kehitystä. Palannemme tähän aiheeseen varmaankin myöhemmin kevään kuluessa. Miten kaikki sitten tullee menemään.

Toivotan hyvää alkanutta kevättä, ja pysytään terveinä, tehdään oikeita asioita!

T: HH Paattimäki, AHL