Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/asehisto/public_html/libraries/joomla/database/driver.php on line 1944

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/asehisto/public_html/libraries/joomla/database/driver.php on line 2020

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/asehisto/public_html/libraries/vendor/joomla/registry/src/Format/Ini.php on line 170

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/asehisto/public_html/libraries/vendor/joomla/registry/src/Format/Ini.php on line 187

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/asehisto/public_html/libraries/joomla/filesystem/path.php on line 143

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/asehisto/public_html/libraries/joomla/filesystem/path.php on line 146

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/asehisto/public_html/libraries/joomla/filesystem/path.php on line 149

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/asehisto/public_html/libraries/joomla/user/helper.php on line 615
Asehistorian Liitto ry. - Hyvää Joulua ja parempaa uutta vuotta 2021

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/asehisto/public_html/modules/mod_menu/helper.php on line 97

Tervehdys arvon lukija,

Tämä vuosi on ollut juuri sitä mitä on ollutkin. Monia osuviakin vertauksia on kuulunut ja saanut lukea eri lähteistä. Melkoisen poikkeuksellinen ja kaikkiaan ikävä vuosi kohta takana.

Lähes kaikki harrastuksemme toiminnat, ammunnat ja näyttelyt yms. on peruutettu pitkin vuotta, vallitsevan tilanteen vuoksi. Tämä rampauttaa melko lailla kaikkea toimintaamme, sekä tietenkin myös rampauttaa toimintoja koko yhteiskunnassa ja valtakunnassamme. Olemme saaneet lukea jo nyt ensi vuotta koskien isojenkin tilaisuuksein peruuttamisista kuten TAMARMS 2021, sekä Arma Aboa 2021 ja monet muut. Eipä tämä oikein hyvältä näytä.

Pitkin kesää ja syksyä olemme saaneet lukea, mitä eu:n koneistossa touhutaan lyijykiellon 1. vaiheen eli lyijyhauli-kiellon tiimoilta. Oli huopaamista ja suotamista, ja välillä näytti, että esitetty laajan/ruman RAMSAR-määritelmän sisällään pitämä esitys ei etenisi isoon saliin hyväksyttävksi. REACH-komitea teki hyvää työtä, ja sai sen estettyä. Mutta sitten tapahtui jotain kesän ns. lomien aikana, ja joku juudas petti, ja esitys meni sellaisenaan isoon saliin. Nyt sitten ihmetellään ja pyöritellään peukaloita eri paikoissa ja katsellaan ja odotellaan, kun tämä 1. vaihe tulee voimaan eu-alueella. Melkoisen jäätävää touhua.

Seuraavaa vaihetta, eli lyijykiellon 2. vaihetta ollaan jo innolla sorvaamassa samassa viisauden ahjossa. Kyseessä siis lyijyn käytön tottaalikielto, eli siihen sitten loppuu harrastuksemme vanhoilla lyijyluotiaseilla, sekä myös moderneilla lyijy/vaippa-luodeilla, jos tämä päättömyys pääsee äänestykseen ja hyväksytään. Onko mitään tehtävissä, muuta kuin olla yhteydessä, edelleen, kansanedustajiimme ja MEP:peihin. Onko niillä mitään vaikutusta...?

Oliko vuoden aikana mitään oikeasti postiivista asiaa? Ei heti tule mieleen. No tautitilanteen välivaiheessa elokuun lopussa pidettin Kauhvalla valtakunnallinen ilmailunäytös, siellä tuli käytyä. Eipä missään muussa tullut käytyä, kun ei sellaisia edes ollut juurikaan tarjolla.

Keväällä päätetiin siirtää AHL kevätkokous syksyyn, tai tulevaisuuteen. Kuitenkin hyvällä ajallisella taktikoinnilla saimme pidettyä marraskuun lopussa AHL yhdistetyn kevät- ja syyskokouksen. Valitsivat allekirjoittaneen seuraavaksi vuodeksi pj:ksi, kiitän tästä. Koitetaan jaksaa.

Tämä oli kuin lyhyt yhteenveto tästä kummallisesta vuodesta, ja sen vähistä tapahtumista, mutta myös yhteenvetoa tapahtuneesta lyijykielto asiasta. Olkaa ihmiset aktiivisia, ja vaikuttakaa mitä vielä voitte. Nimittäin tämän kieltojen sarja ei tule jäämään tähän, mitä nyt on näköpiirissä...

Toivotan kaikille lukijoille, jäsenyhdistyksille ja yhteistyötahoille ym. Hyvää Joulua ja parempaa Uutta Vuotta 2021.

Rauhallista Joulua toivotan.

T. HH Paattimäki, AHL pj.