Uutisia ja muuta

Kuten olet jo huomannut, niin Asehistorian Liiton vanhat kotisivut olivat jonkun aikaa päivittämättä. Vanhojen nettisivujen alusta eli siis sivustorakenne oli aikansa elänyt. Sivujen päivittämisen työkalut eivät olleet nykypäivää, vaan työläät ja aikaa vievät. Monet kommentoivat, että eikö Asehistorian Liitto toimi ollenkaan, kun sivut ovat päivittämättä. On hyvä huomata, että nettisivujen ylläpitäminen ei sinällään ole sitä toimintaa, jota Liitto harrastaa. Toki on hyvä näkyä myös verkossa, mutta tosiasiassa näitä sivuja lukee enimmäkseen aeharrastajat eli "oma porukka". Kuitenkin myös Liiton on hyvä näkyä verkossa. Sivustoista on paljolti keskusteltu ja aina on löytynyt joku, jolla on hyvä ehdotus asian korjaamiseksi. Mutta kun jotain olisi pitänyt tehdä, niin eipä mitään tapahtunut. Minäkin osaan kovasti esittää kaikkea mikä olisi hyvä toteuttaa - yleensä ehdotuksilta puuttuu joko rahoitus tai toteutus, kuten elämässä yleensä. Nyt tässä asiassa on kuitenkin otettu askel eteenpäin ja nykyiset sivut ovat yhden miehen eli allekirjoittaneen projekti. Jos sivut tai niiden ulkonäkö ei miellytä, niin teepä omasi - eipä siinä muuta.

Verkkosivut sinällään antavat kuvaa meistä ulospäin. Liiton tiedottamisesta vastaavat puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja sihteeri. Yleensä puheenjohtaja ja hänen sijassaan varapuheenjohtaja vastaavat ulkoisesta tiedottamisesta ja sihteeri sisäisestä. Se miten asia käytännössä toteutetaan, on tekijöiden keskenään sovittavissa. Joka tapauksessa, varsinaisen tiedotustyön, siis tiedon levittämisen tulee olla helppoa - teknisesti. Asiasisällöt ratkaisevat kulloisenkin tiedottamisen tavan ja tyylin. Nyt parantunut sivustojen päivitys auttaa tässä asiassa.

Olemme tehneet päätöksen, että huhuja emme tiedota. Jostain syystä aseharrastajien piirissä huhut leviävät kaikkein tehokkaimmin. Usein asiaa on vaikea käsittää, sillä tänä päivänä tietoa on jokaisen saatavilla ja paljon. Jos vähänkään on kiinnostunut asiasta, voi tietoa hakea myös itse. Nykymaailmassa tieto leviää niin nopeasti, että ainoastaan päätoiminen työskentely asian parissa, mahdollistaa sen, että on ns. ajan hermolla. Kun toimintamme on kuitenkin harrastusluontoista, emme pysty samaan, kuin esimerkiksi uutistoimistot - ja heillekin tulee virheitä, vaikka ovat tiedottamisen ammattilaisia. Sivujamme ja tietoja sinne päivitetään, kun jotain tiedotettavaa tulee. Esimerkiksi viime vuonna, kun aselain muutos eteni hyvin hitaasti Eduskunnassa, ei ollut paljoa tiedotettavaa, tyyliin - länsirintamalla ei mitään uutta. Ehkä voimme nyt uudessa tilanteessa kertoa myös tämän, varsinkin kun sivuston päivittäminen on teknisesti helpompaa.

Nettisivuihimme liittyy myös yksi toinen seikka. Me emme käytä sivustoamme siihen, että haukumme virkamiehiä ja poliitikkoja, vaikka he ovat kanssamme eri mieltä. Se, että on kriittinen ei tarkoita sitä, että toista on solvattava. Jos haluamme saada asioitamme vietyä eteenpäin, tulee meidän kyetä keskustelemaan kaikkien kanssa, myös aseiden vastustajien. Mietipä itse. Ensin haukkuisimme jonkun virkamiehen ja seuraavana päivänä menisimme kysymään, että sopisiko keskustella hiukan aseasoista. Asetapa itsesi tuon virkamiehen asemaan. Miten suhtautusit toiseen osapuoleen? Meidän pyrkimyksenämme on vaikuttaa sekä virkamiehiin että poliitikoihin sivistyneesti ja toisiamme kunnioittaen. Jos tämä ei onnistu, sitten täytyy hyväksyä vastapuolen rajoittunut kyky käsittää erilaisia asioita. On selvää, että osa poliitikoista on ideologeja, joilla ei mikään järkiargumentti mene läpi.  Mutta kuten vanha sanonta kuuluu, älä antaudu väittelyyn idiootin kanssa, ulkopuolinen ei voi olla varma, kumpi se on. Tätä periaatetta me noudatamme.

Sivustoillemme tule pikkuhiljaa lisää materiaalia, kunhan sitä sinne ehdin laittaa. Yksi tärkeä osa on ampumakilpailutulokset. Niillä voi osoittaa viranomaiselle, että harrastaa kilpa-ammuntaa esimerkiksi taskupistoolilla, jolloin ampumakiellot ovat vain turhaa kiusaa harrastajille. Se, että et ole osallistunut kilpailuihin, niin mietipä sitä hiukan tykönäsi.

Tästä mennään eteenpäin - ole aktiivinen.

Suomalaisen aseharrastuksen puolesta - yhdessä rintamassa.

Jukka Sassi, puheenjohtaja